Panorama zaandam by Tilemahos Efthimiadis

Van Hees Verkeersschool

Van onze redac­tie: Ruud Meijns

vanhees1

Het in 1935 ges­tarte bedrijf heeft alle veran­derin­gen in de oplei­d­ing meege­maakt. Van Hees geeft op dit moment les in 8 auto’s met 8 instruc­teurs. Voor de mororen zijn er twee instruc­teurs in dienst. Per jaar wor­den er meer dan 300 kan­di­daten opgeleid voor het rijex­a­men dat door het CBR wordt afgenomen.

Het bedrijf werd in 1935 opgezet door de vader van Peter van Hees, de huidige eige­naar. Vader Piet van Hees had samen met Jan van Beek een garagebedrijf op de Zuid­dijk nr. 7, op de locatie tussen het pop­podium De Kade geves­tigd was en de voor­ma­lige winkel van Van Zijp, tegen­wo­ordig Miele. Omdat niet iedereen die een auto kocht ook kon rij­den werd de vraag regel­matig gesteld of er ook lessen mogelijk waren. Om aan die vraag te vol­doen nam Piet van Hees afscheid van het garagebedrijf en begon Autori­jschool van Hees. De lessen wer­den gegeven in een A-​Ford.

vanhees2In 1906 werd het lan­delijk geldend rijbe­wijs ingevo­erd. Tot 1934 duurde het rijex­a­men ongeveer 15 minuten, daarna werd het opgevo­erd tot een half uur. Andere ontwik­kelin­gen waren de nieuwe cat­e­gorieën die in 1951 kwa­men. In 1964 werd het exa­men ook buiten de bebouwde kom afgenomen omdat er toen pas snel­we­gen kwa­men. Voor­dien ging je een Provin­ciale weg op. Van Hees sr. had vooruit­strevende ideeën. Zo stelde hij de eigen lesvoor­waar­den op toen dat nog ner­gens voork­wam en hij schreef in 1959 z’n eigen the­o­rieboek­jes, die ges­ten­cild uitkwamen.

In 1966 vond de gemeente Zaan­dam dat het te druk werd in de stad en kwam met een com­pro­mis over de rijex­a­m­en­rit­ten. Een deel in het cen­trum van Zaan­dam werd ver­bo­den ter­rein voor de exam­i­na­toren. Van Hees vertelt dat er in de tijd voor­dat de Peper­straat er was je met rij­lessen door de Klaas Kater­straat en het Talma­plantsoen ging. Dat zou je nu niet meer doen. De Lage Horn was een geliefde plek voor het doen van de helling­proef.
Zelf heeft Peter al zo’n 50 jaar z’n rijbe­wijs en hij heeft veel van de veran­derin­gen zelf meege­maakt. In 1948 trad hij in dienst bij z’n vader en in ’81 kwam hijzelf aan het roer te staan. En hij hoopt zijn 50 jarige jubileum als rijin­struc­teur vol te maken.

vanhees3De plek waar de exa­m­ens wer­den afgenomen veran­derde ook voort­durend. Het begon bij Café Lam­mers (zie foto).
Er zijn nogal ver­plaatsin­gen geweest, vertelt Piet, want het CBR wilde geen huur betalen voor de ruimte. Ze gin­gen ervan uit dat de mensen die exa­men deden ook wat
con­sump­ties zouden nemen en dat leek hen wel genoeg voor de caféhoud­ers. Na Lammes kwam 1956 het restau­rant de Har­monie, hoek Stationsstraat-​Rustenburg waar men twee maal per week exa­m­ens afnam. Daarna Ons Huis op de Gedempte Gracht, de Flora-​bar in de Vinken­straat, Sportschool Ruud Kef in de Hov­e­nier­straat. In 1962 ver­huisde men naar café Zaanzicht in de Oost­z­i­jde, het Reina Siersemahuis van Bram Broerse, De Slag, De Vang, en weer Broerse en nu in het sport­com­plex aan de Jager­splas.
Veel Zaankan­ters zullen zich één van deze gele­gen­heden wel herin­neren als ze exa­men hebben gedaan. En, vertelt Peter, iedereen, in elke peri­ode heeft de zenuwen voor het exa­men. En wat je nu makke­lijk vind, vond men toen ver­schrikke­lijk moeil­ijk. Dat bli­jft zo.

vanhees4Op dit moment zijn er ruim 10 miljoen mensen met een rijbe­wijs waar­van meer dan 5½ die het rijbe­wijs B hebben. Ook het aan­tal auto’s heeft een enorme groei doorge­maakt. Waren er in 1929 nog 7000 auto’s, in 1960 waren dat er al 522.000 en in 2007 reden er 7,2 miljoen rond.

vanhees5

De rijschool heeft altijd geprobeerd een voortrekker­srol te spe­len, zo werd in 1947 motor­ri­jles gegeven met een spe­ciale Jawa-​motor met dubbele bes­tur­ing. Piet van Hees kon alleen op de motor achteropzit­tend de motor berijden.

In 1964 werd een eigen the­o­rielokaal geopend aan de Prins Hen­drik­straat, daar­voor werd er the­o­rieles geven in het gebouw van IJs­baan de Zuid­pool aan de Zuid­dijk; dit waren avon­den waar zo’n 40 per­so­nen aan deel­na­men. In 1965 werd er als één van de eerste rijsc­holen rijles geven in een DAF.

Er wordt niet alleen les gegeven aan par­ti­c­ulieren. Er zijn, in samen­werk­ing met bedri­jven, oplei­din­gen voor bedrijfsaanhang-​wagens. Eén keer per jaar is er een spe­ciale dag i.s.m. de ANBO, een testdag voor oud­eren. En dat is niet alleen om het rijge­drag te keuren. Het gaat om meer. Er zijn genoeg tech­nis­che hulp­mid­de­len die het mogelijk maken dat oud­eren kun­nen bli­jven rij­den. Ouder wor­den betekent niet dat je niet meer mobiel kunt zijn. Peter vertelt over een man van 90 jaar die nog reed als een jonge vent.
Met de 70e ver­jaardag moet iedereen die wil bli­jven rij­den gekeurd wor­den. Er ligt een plan om de leeftijd op te trekken naar 75 jaar. Reval­i­datie hoort tegen­wo­ordig ook in het pakket bij van Hees. Samen met zieken­huis De Heel en Heliomare, het revalidatie-​centrum, wordt gew­erkt aan het her­s­tel van mensen na een ern­stig ongeluk of een beroerte om hen zover te kri­j­gen dat ze zich weer zelf­s­tandig kun­nen bewe­gen. Soms gaat het om de mens die ang­sten moet over­win­nen. Een andere
keer gaat het om te leren rij­den in een aangepaste auto, bijv. alles met handbe­di­en­ing.
Tegen­wo­ordig zit de rijschool aan de Zuid­dijk waar vanuit een riant pand de rij­lessen wor­den ver­zorgd.
Er bli­jft genoeg te doen.

Joomla tem­plates by a4joomla