Panorama zaandam by Tilemahos Efthimiadis

Vereenig­ing ter bevorder­ing van het Vreemdelin­gen­ver­keer
Van onze redac­tie, Ruud Meijns

Peri­ode 1900 tot 1940
Eind 19e eeuw wer­den de grote ste­den zich gewaar van de toerist. Vakantie was nog steeds een bezigheid voor de gegoede klasse, maar vol­doende om er aan­dacht aan te best­e­den.

De eerste VVV in Ned­er­land werd opgericht te Valken­burg aan de Geul in 1885. In Ned­er­land beston­den in 1910 al 88 afdelin­gen van de VVV, waar­bij in totaal 429 ves­tigin­gen waren aanges­loten. (Wikipedia)

VVV1Ter­wijl men in Ams­ter­dam al volop dacht aan het onder de aan­dacht bren­gen van de mooie plekken van de stad ten beho­eve van de toeris­ten, was men in het Zaan­tje nog niet zover. Dat stak toch een aan­tal ingezete­nen van Zaan­dam en zo kwam het dat in 1900 vanuit de Maatschap­pij tot het Nut van ’t Alge­meen, het ini­ti­atief werd genomen tot het oprichten van een Vereenig­ing ter Bevorder­ing van het Vreemdelin­gen­ver­keer, ook toen al afgekort tot V.V.V.

In het con­cept regle­ment dat aan belang­stel­len­den werd toege­zon­den stelt men dat het doel is meer vreemdelin­gen naar onze plaats te kri­j­gen. Dat kan bevorderd wor­den door ver­fraai­ing van de gemeente, het maken van reclame en het bevorderen en aan­moedi­gen van de boven­staande pun­ten. Men was zich ervan bewust dat de Zaanstreek zich uit­stek­end leent om de vreemdel­ing aan te trekken, maar dat er toch meer nodig was dan alleen het huisje van Czaar Peter. En zelfs deze bezienswaardigheid was nog moeil­ijk bereik­baar

In het jaar van opricht­ing bemoeide het bestuur van de “Vereenig­ing Tot Bevorder­ing van het Vreemdelin­gen­ver­keer” zich al direct met plan­nen van de Hol­land­sche IJz­eren Spoor­weg om een lelijk en ges­loten hek langs de spoor­baan te plaat­sen. Hier­door werd voor wan­de­laars het uitzicht ern­stig bedor­ven. De spoor­maatschap­pij gaf gehoor aan de oproepen en ging nu over tot het plaat­sen van een ijz­eren en doorzichtig hek.

VVV2

NS Sta­tion Zaan­dam met molens de Liefde, Tar­weakker en de Pet

In het eerste jaar van haar bestaan ging men voort­varend te werk en ont­plooide tal van ini­ti­atieven. De gemeente sprak men aan over de weg­wi­jz­ers of het ont­breken daar­van, maar ook met de ver­zorg­ing van de graven op de begraaf­plaats achter de Oost­z­i­jderk­erk. Men vroeg en kreeg bankjes langs de Prins Hen­drikkade. Ook werd nagedacht over het uit­geven van een geïl­lus­treerd gid­sje met een opgave van de bezienswaardighe­den in onze gemeente.

Jaarver­gader­ing
Bij de eerste jaarver­gader­ing in juni 1901 kon voorzit­ter de heer Laten­stein melden dat het lede­naan­tal nu 175 bedroeg. De kosten van de opricht­ing wer­den door de verenig­ing tot plaat­selijk Nut gedra­gen.

Daar­naast werd geop­perd om een mon­u­ment te stichten, een borst­beeld of stand­beeld van Czaar Peter de Grote, een plan dat pas een tien­tal jaren later werke­lijkheid werd. Ook waren er plan­nen voor een eigen gebouw. Met dezelfde voorzienigheid kwam het voors­tel ter tafel voor een betere verbind­ing tussen sta­tion en de Oost­z­i­jde. Hier zou een pon­tje vanaf de HBS naar de Stadswerf de oploss­ing kun­nen bieden. Tij­dens de ver­gader­ing ging er het nieuwtje rond dat houthandel Pont mogelijk gene­gen zou zijn haar lood­sen van de Burcht naar elders te plaat­sen.

In 1910 besloot de verenig­ing het ini­ti­atief te nemen tot de vier­ing van het 100-​jarig bestaan van de stad Zaan­dam in 1912. Bij monde van de heer P. van Hei­jns­ber­gen werd geop­perd dat dit het best zou kun­nen door, in navol­ging van de ten­toon­stelling van Zaanse Nijver­heid in 1896, opnieuw een dergelijke ten­toon­stelling te organ­is­eren omli­jst met tal van feestelijkhe­den. Ter voor­berei­d­ing waren op de laat­ste voor­berei­dende ver­gader­ing alle sport­clubs, muziek– en won­ing­bouw– verenigin­gen en the­aters uitgen­odigd. Er wer­den sub­com­missies gevormd voor His­to­rie, Volksspe­len, Water­feesten, Sport en Muziek. Het hoofdbestuur van het feestcomité stond onder lei­d­ing van burge­meester Jhr. Mr. C.A. Elias.

Tenslotte ging de ten­toon­stelling niet door en wat men ook probeerde, de Zaan­damse bevolk­ing en het bedri­jf­sleven waren niet warm te kri­j­gen voor een eeuwfeest. De krant ‘Het Week­blad’ schreef dat het zo langza­mer­hand echt medeli­j­den kreeg met het bestuur van de VVV dat al twee jaar bezig was met de organisatie.

Samen­werk­ing
In de ver­gader­ing van 7 feb­ru­ari 1927 van de afdel­ing Zaan­dam van de Vereenig­ing van Vreemdelin­gen­ver­keer werd besloten op 23 feb­ru­ari a.s. bijeen te komen om pogin­gen te doen om tot een verenig­ing voor de gehele Zaanstreek te komen.

Daar werd tevens besloten aan het Olymp­isch Comité een brief te sturen met het aan­bod dat men gaarne bereid is tot over­leg te komen over huisvest­ing van sporters. De Verenig­ing zal alles in het werk stellen om de vele buiten­landse sporters en bezoek­ers die naar de spe­len komen te inter­esseren voor de Zaanstreek.

Men wil kor­tom, de ‘Grote trek’ van Ams­ter­dam naar Volen­dam ombuigen naar de Zaanstreek. Een dagelijkse bus­di­enst uit de hoofd­stad naar hier zou daar­bij enorm helpen.

VVV3Op 23 feb­ru­ari tij­dens de ver­gader­ing in restau­rant Jon­ge­neel vol­gde de med­edel­ing dat er sym­pa­thiebe­tuigin­gen waren van de over­he­den van West­zaan, Zaan­dam, Koog aan de Zaan, Wormerveer, Krom­me­nie en Oost­zaan. Hierna vol­gde de besprek­ing en aan het einde daar­van kon de ver­gader­ing vast­stellen dat genoemde gemeen­ten zich zullen vereni­gen tot de opricht­ing van de Alge­meene Zaan­sche VVV. De vier plaat­sen die nog niet zijn aanges­loten zullen wor­den uitgen­odigd tot deel­name.

De Zaan­damse VVV ver­gaderde in maart en besloot zich, zoals te verwachten was, aan te sluiten bij de opgerichte Zaan­sche VVV. Het gemeen­tebestuur zal op de hoogte gebracht wor­den van het einde van het bestaan van de VVV alhier onder de hoede van de Maatschap­pij tot ’t Nut van ’t Algemeen.

Olymp­is­che Spe­len
In april 1928 lukte het de Zaanse VVV tot een overeenkomst te komen met de Japanse attaché in Den
Haag om de ‘Japanse Fine Fleur’ van sporters hier onder te bren­gen. Circa 45 per­so­nen, dames en heren, incl. de koks zullen in Zaan­dam wor­den onder gebracht in het Wapen van Zaan­dam en Het Wapen van Amsterdam.

Eind juli 1928 bood de Japanse gezant, de heer Koki Hirota in het Volkspark de gemeente een recep­tie aan als dank voor het huisvesten van zijn landgenoten. Hier­bij waren het gemeen­tebestuur en bestu­ursle­den van de VVV aanwezig.

VVV4Tij­dens de ont­vangst in het Volkspark. v.l.n.r.
C. Oom, J.C. van Wessem A Jzn., Z. Exc. Koki Hirota, Sho­jiro Otaka, Seliche Motono, J.J. Dinkel­berg en E.R. Spaak. De Ned­er­landse heren zijn allen bestu­ur­ders van de Zaanse VVV.

Na een suc­cesvolle deel­name aan de Olymp­is­che Spe­len is het moment van afscheid gekomen voor de Japanse gas­ten in de Zaanstreek.

De avond voor hun vertrek, rond mid­der­nacht voer­den enkele sporters in pyjama een ‘nationale volks­dans’ uit voor het hotel Het Wapen van Ams­ter­dam. Dit onder luide aan­moedig­ing van tal­rijke Zaan­dammers. Toen de gemoed­eren wat geluwd waren wist een agent van poli­tie de dansers te bewe­gen zich weer naar bin­nen te begeven. De vol­gende dag werd van Zaan­dam afscheid genomen door mid­del van een optocht van alle sporters door Zaandam.

De Ste­den­loop
VVV5Van 1929 tot en met 1934 organ­iseerde de VVV, in samen­werk­ing met K.N.A.U. de Zaanse Ste­den­loop. Uit­er­aard had dit een sportief doel, maar als belan­grijk tweede doel was om zoveel mogelijk mensen met de Zaanstreek ken­nis te laten maken. De route liep door de zes Zaanse dor­pen met een start in Assendelft en de fin­ish in de Nico­laasstraat in Zaan­dam.
Onder grote belang­stelling naar de finish.

De Zaan­sche Tol-​oorlog
De tol­h­eff­ing was niet pop­u­lair, maar enkele gemeen­ten, Krom­me­nie, Wormerveer en Zaandijk, hielden de tol in stand van­wege de gemeen­te­be­grot­ing. Vooral toen de Provin­cialeweg was gere­aliseerd vond men de heff­ing totaal over­bodig. En zeker de Zaan­sche VVV was een warm pleit­be­zorger van de afschaffing van de tol. Het ver­hin­derde een vrij ver­keer door de gehele streek en daar had­den niet alleen de toeris­ten last van. Ook het bedri­jf­sleven trok keer op keer aan de bel om de tollen te laten verd­wi­j­nen.

In 1928 doet de Verenig­ing Voor Vreemdelin­gen­ver­keer keer op keer ver­zoeken aan de Zaanse gemeen­ten uit­gaan om de tollen op te hef­fen of steun te geven aan het oph­ef­fen daar­van. Ook richt zij een dergelijk ver­zoek aan Gede­puteerde Staten van Noord-​Holland om de oph­eff­ing van tollen te bespoedi­gen. Zelfs werd een ver­zoek gericht aan de Kroon met het ver­zoek om oph­eff­ing te bespoedigen.

In sep­tem­ber 1929 organ­iseert de Zaanse VVV een optocht naar Den Haag als protest tegen het voort­duren van de tollen in de Zaanstreek.

De gemeente Krom­me­nie gaat om en de tol over de Naue­naarsche Vaart verd­wi­jnt. Dat wordt in Krom­me­nie in juni 1930 uit­bundig gevierd met een optocht door het dorp waaraan ook vele niet Krom­me­nieërs deel­na­men.
Volop belang­stelling in de Zuiderhoofdstraat

In augus­tus 1930 deed de Zaan­sche VVV een laat­ste poging om ook de tol bij Zaandijk opge­heven te kri­j­gen. Vol­gens de krant ontke­tende de verenig­ing een papieren oor­log. Alles en iedereen in het geweer gebracht met berekenin­gen en adressen van alle belanghebben­den met uitein­delijk als resul­taat dat de tol per 1 jan­u­ari 1931 verd­ween.

VVV7
Een vreugdetocht langs de opge­heven tol in Zaandijk. Links het zwembad.

De Zaan­sche Molen­tocht
Een ander bek­end ini­ti­atief van de VVV waren de vele Molen­tochten. In de win­ter betek­ende dit een tocht over het IJs. Er waren ook zom­erse wan­del­tochten onder die naam.

In 1940 werd een schaat­stocht gemaakt van Zaan­dam naar het ‘eilandje’ in het Alk­maar­der­meer en terug. Voor de begelei­d­ing onder­weg zorgden o.a. een detache­ment sol­daten die de schaat­sers op heikele pun­ten de weg wezen. En ook op onbe­trouw­bare plekken waren mensen van de organ­isatie ges­ta­tion­eerd.

VVV8
Bij de foto de deel­ne­mers die hun kaarten bij hotel De Karse­boom afhalen.

Dit waren enkele hoogtepun­ten uit het bestaan van de Zaan­sche VVV. Om alle activiteiten te noe­men zou een omvan­grijk boek nodig zijn.

Joomla tem­plates by a4joomla